Programy lojalnościowe stosowane są dziś przez wiele przedsiębiorstw. Mają na celu nie tylko pozyskanie nowych klientów, ale przede wszystkim zbudowanie ich lojalności względem danej firmy i korzystanie z jej oferty przez bardzo długi okres. Odpowiednie skonstruowanie wyżej wymienionych programów i zapewnienie wyjątkowo atrakcyjnych korzyści dla klientów firmy, może przynieść jej wyjątkowo duży zysk. Może się on przełożyć nie tylko na zdecydowane zwiększenie ilości stałych klientów, ale przede wszystkim na zwiększenie zysków.
Rodzaje programów lojalnościowych
Chcąc zdefiniować sens tworzenia programów lojalnościowych, należałoby się posłużyć zapewne jakimś konkretnym przykładem. Może w tym przypadku posłużyć wzór takiego programu stosowany przez wiele klubów fitness, myjni samochodowych, salonów fryzjerskich a nawet lokali gastronomicznych (pizzeria). Firmy te przy pierwszym korzystaniu przez klienta z ich oferty, przekazują mu kupon lojolanościowy (karnet), na którym odnotowywane są kolejne zakupy lub korzystanie z usług. Po wykorzystaniu całego karnetu, klient otrzymuje od firmy określoną korzyść. Może nią być jakiś ciekawy gadżet, a także jedna usług (produkt) całkowicie za darmo. Taki sposób zatrzymania klienta sprawdza się nie tylko w opisany wyżej sposób, bowiem w praktyce istnieje bardzo dużo wyjątkowo kreatywnych projektów. Tego rodzaju narzędzia promocyjne stosują również duże hipermarkety, w których klienci zbierają przy każdych zakupach określoną liczbę punktów (uzależnioną od wielkości rachunku) a następnie po zebraniu konkretnej liczby punktów mogą je wymienić na wybrane przez siebie atrakcje. Mogą nimi być gadżety sklepowe (kubki reklamowe, maskotki, narzędzia i wiele innych).
Kubki reklamowe w programach lojalnościowych
Przykładem dobrze zaprojektowanego programu lojalnościowego jest nagradzanie klientów za korzystanie z oferty firmy. Miernikiem wysokości obrotu jest liczba określonych punktów przyznawanych klientowi za konkretną wartość zakupów. Za zebranie pewnej liczby punktów, klienci otrzymują kubki reklamowe, które dostępne są w wielu wzorach. W przypadku, gdy klienci będą zbierać systematycznie potrzebną liczbę punktów, mogą sobie zgromadzić kubki tworzące łącznie atrakcyjne komplet ceramiki.